به گزارش مشرق، حسین بلالی امروز در گفتوگو با فارس گفت: بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در آغاز ماه محرم ذکرخوانی است واین سنتی است که از قدیم به جا مانده و هنوز هم ادامه دارد.
پیرغلام روستای زیزار ادامه داد: نوحهخوانی پامنبری نخستین کاری است که پس از اجتماع مردم در حسینیه انجام میشود.
بلایی خاطرنشان کرد: کتاب روضه یکی از سنتهایی است که ما به آن پایبندیم و بعد از آن روضهخوانی روی منبر آغاز میشود.
وی گفت: کتاب روضهخوانی در شب عاشورا 18 برگ و در روز عاشورا در زمانهای قدیم حدود چهار ساعت طول میکشید زیرا دارای 18 برگ است و باید تمام این برگها خوانده شود.
بلایی اضافه کرد: کتاب روضه در روزعاشورا از ساعت هشت صبح شروع میشد و همزمان با اذان ظهر عاشورا پایان مییافت.
وی یادآورشد: در روز عاشورا روضه حضرت ابوالفضل العباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و حضرت امام حسین (ع) خوانده میشود.
بلالی خاطرنشان کرد: در 45 سال قبل کتاب روضه توسط حسین حسنزاده خوانده میشد و ما نیز برای آنها ذاکری میکردیم.
وی گفت: در زمانی که کتاب روضه خوانده میشود چند نفر به صورت دایرهای دور هم جمع می شوند پس از اجرای چند پاراگراف بهخاطر اینکه چند لحظهای روضهخوان استراحت کند با هم و یک صدا در سه مرحله هآهآهآ میگویند.
بلایی خاطرنشان کرد: کتاب روضهخوانی بیش از 80 سال قدمت دارد که در گذشته توسط شخصی به عبدالله زائر زمان و بعد از آن ملاح حسنی اجرا میشده که اهل روستای زیزاز دشتی بوده است.
وی گفت: در قدیم در منزل روضهخوانی میکردیم و حسینهای وجود نداشت.
بلالی افزود: چون روضه خوانی منبری شده کتاب روضه را کوتاهتر خوانده میشود و سینهزنی نیز همچون بوشهر است اما نوحههای آن با بوشهر فرق میکند.
پیرغلام حسینی اهل روستای زیزار شهرستان دشتی در مورد کتاب روضهخوانی و آیین عزاداری در زیزار میگوید.